Godin en Beschermvrouwe
In een TEMPEL DER TOONKUNST horen niet alleen westers- klassieke goden en beschermheiligen van de muziek thuis, maar ook die van andere culturen. Naast de heilige Cecilia — die volgens de tekst in het vierde deel in Mahlers Vierde Symfonie, Das himmlische Leben, "mit ihren verwandten" in den Hoge rondwaart — is hier derhalve eveneens plaats voor Sarashwita, echtgenote van Brahman. Zij is in de Indiase (Hindoe-) mythologie de figuur die als beschermvrouwe van de muzische kunsten en de studie optreedt.
Haar naam wordt, zoals te verwachten valt, op tal van manieren gespeld, naast de hier gebruikte komt ook Saraswati veelvuldig voor.
U ziet op het plaatje een in India handgevormd beeldje, dat zo'n twee decennia geleden door een derde wereld-organisatie in een relatief kleine 'oplage' werd verspreid.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten