donderdag 4 juni 2009

Piet Paaltjens: Waldhoorn of Turksche trom

Hoor ik op Sempre* een waldhoorn,
Of ook wel een Turksche trom,
Dan moet ik zo bitter weenen;
En — ik weet zelf niet waarom.

Vraagt een der werkende leden:
"Hoe kan een Turksche trom
Of een waldhoorn u zo roeren?"—
Dan weet ik zelf niet waarom.

Is 't wijl in beter dagen
Een vriend de Turksche trom
Niet onverdienstelijk bespeelde? —
Ach, ik weet zelf niet waarom.

Piet Paaltjens, pseudoniem van
François Haverschmidt (1835-1894)

Uit: Immortellen nr. XXV, 1850-1852.
Opgenomen in Snikken en grimlachjes van Piet Paaltjens
zevende druk, H.A.M. Roelants, Schiedam; October 1895.
__________
*
Met Sempre wordt bedoeld: Sempre Crescendo (steeds groeiende), het muziekgezelschap van de toenmalige Leidsche studenten.
__________
Afbeelding: Voorzijde van de zevende druk (1895) van de Snikken en grimlachjes — poëzie uit den studententijd van Piet Paaltjens.

Geen opmerkingen: