woensdag 8 juni 2011

Kikimora van Anatoli Ljadov op BBC Radio 3

Anatoli Ljadov (1855-1914)
Anatoli Ljadov (1855-1914) was een Russische componist die een tijdlang geheel vergeten leek, althans in het Westen. Ik herinner me dat diens orkestwerk Het betoverde meer, opus 62 uit 1909, op het programma stond, nu een halve eeuw geleden, van het Noordelijk Filharmonisch Orkest in Groningen.
De grote zaal van de onvolprezen Harmonie was bijna vol, maar op rij 33 waren nog een paar stoelen onbezet. Ik arriveerde tegelijk met mijn leraar Latijn, die bij het zien van de naam Ljadov in het programmaboekje (dat toen een kwartje kostte), tegen mij zei: "Dat lijkt me een beproeving." Daarmee gaf hij te kennen dat hij niet zo zeer leek open te staan voor iets nieuws (lees: onbekends), al was dat, op basis van de jaartallen van de componist, ten minste een halve eeuw oud. Toen het orkest het stuk onder leiding van Roelof Krol had gespeeld, sprak de man wel zijn bewondering uit. De sprookjesachtige sfeer en de voortreffelijke uitvoering had hij juist onderkend en in zich opgenomen.
Op donderdag 9 juni kunt u via BBC Radio 3, in het programma Radio 3 Live in concert luisteren naar het symfonisch gedicht Kikimora, opus 63, uit 1909, van deze Ljadov.
Helaas volgen daarna nog twee beroerde stukken, beide van Sergej Rachmaninov (1873-1943). Daarbij gaat het om één van de meest abjecte werken voor piano en orkest die ooit zijn geschreven: het Tweede Pianoconcert, in c-klein, opus 18, uit 1901 (solist Kirill Gerstein), gevolgd door de Symfonische Dansen uit 1940 van dezelfde componist.
Het Philharmonia Orchestra wordt geleid door Yuri Temirkanov.

Geen opmerkingen: