zondag 22 februari 2009

Minder bekend werk van Mendelssohn op WDR 3

Buitenkansje
Op de radiozender WDR 3 wordt, net als in tal van andere radio- en televisieprogramma's in en buiten Europa, ook de nodige aandacht aan Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) geschonken, aangezien 2009 onder meer Mendelssohn-jaar is. En dat men in een week tijd ongeveer zeven honderd twee en tachtig keer het onvergelijkelijke Vioolconcert van die meester ka beluisteren, is wel best, maar het is veel interessanter om eens wat minder bekende composities van dezelfde notenkundige te beluisteren.
Daartoe bestaat op zondag 22 februari een goede kans als men 's avonds om 22:00 uur de Duitse radiozender WDR 3 inschakelt. Dan presenteert Der WDR Rundfunk Chor een goed uur muziek van deze componist met vier totaal verschillende werken. Als eerste Der Jäger Abschied, opus 50 nr. 2, gevolgd door Psalm 114, opus 51, 3. Als vierde en laatste onderdeel zal ous 78 nr. 2 worden uitgevoerd: de twee motetten Richte mich Gott.


Die erste Walpurgisnacht
Als derde werk in het programma wordt opus 60, voor solisten, koor en orkest —Die erste Walpurgisnacht — op tekst uit Faust van Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) gespeeld.

Es lacht der Mai / der Wald ist frei / von Eis und Reifgehänge / Der Schnee ist fort / am grünen Ort / erschallen Lustgesänge
. / Ein reiner Schnee / liegt auf der Höh / doch eilen wir nach oben', / begeh'n den alten heil'gen Brauch, / Allvater dort zu loben. / Die Flamme lodre durch den Rauch! / Hinauf, hinauf! / So wird das Herz erhoben.

De tekst verraadt al dat het met de winter is gedaan, en dat de Meimaand voor ons ligt. Die erste Walpurgisnacht is dan ook die van 3 april op 1 mei, en dan gaan 's mensen gedachten — althans van sommigen ten tijde van de 'heidenen' — uit naar de Godin Walpurga.
Dit interessante en veelzijdige stuk muziek wordt relatief weinig uitgevoerd, maar toen ik een halve eeuw geleden ben begonnen met het aanleggen van een grammofoonplaten-collectie, kreeg ik wel al heel snel de gelegenheid voor een gulden, of voor een ander heel laag bedrag, een versie daarvan met Nederlandse uitvoerenden — daaronder het toen zo genoemde, doch helemaal niet gevestigde, Nederlands Philharmonisch Orkest; een ad hoc ensemble, dat speciaal voor zulke opnamen werd samengesteld, of 'slechts' zo werd genoemd, aangezien er tal van elementen opdoken, die ernstige tw
ijfels zaaiden omtrent de juistheid omtrent het door de maatschappij in kwestie beweerde.
Aangezien die feiten niet direct met Mendelssohn te maken hebben, daarover wellicht een andere keer enige nadere details.


Geen opmerkingen: