zaterdag 11 april 2009

Georg Friedrich Händel beheerst de eerste Paasdag

Händel-film
Nu het tijdsbestek dat wij aanduiden met het jaar 2009 toch onder meer de benaming Händel-jaar draagt en we in de stille week leven, die uitmondt in twee Paadagen, is het niet zo verwonderlijk dat de man die op 14 april 250 jaar geleden het tijdelijke voor het eeuwige heeft ingeruild, toch de muziekscène hier en daar domineert.
Dat is eveneens het geval op radio en op televisie. Aanstaande dinsdag is het 14 april en dan pakt de Nederlandse klassieke zender Radio 4 groots en indrukwekkend uit met een hele dag Händel vanuit de Temple Church in Londen.
Eerste paasdag, reeds vroeg in de middag bijt het eerste Duitse televisieprogramma, direct na de Tagesschau, om 13:05 uur het spits af. Dan wordt de documentaire Händel — Der Film vertoond, een muziekportret van deze barokcomponist van de bovenste plank, een plaats die hij met de andere barokmeester van de noten — en die in de passietijd altijd zeer prominent aanwezig is: Papa Bach (1685-1750); in deze periode vooral vanwege de talrijke pogingen tot bevrediging van het verlangen allerwegen: de passie voor passiemuziek.

Fireworks-music en enkele aria's
Arte-televisie presenteert op het voor de zondag op die zender gebruikelijke tijdstip met klassieke muziek — tussen 19:00 uur en 19:45 uur — een uitvoering van de Music for the Royal Fireworks en enkele Händel-aria's. Arte's info meldt in verband met dit concert het begrip Barokke Topontmoeting. Het betreft een optreden tijdens de BBC Proms in het jaar 2007 waarin twee kwalitatief hoog aangeschreven ensembles samen een optreden op het podium van de Royal Albert Hall hebben verzorgd: het Orchestra of the Age of Enlightenment enerzijds en daarnaast het Freiburger Barockorchester. Die instrumentalisten zorgen in de verfilming nu nog eens weer voor de uitvoering van de Fireworks-music; en daarnaast treden twee vocale solisten op voor de vertolking van de aria's: de sopraan Kate Royal (nomen est omen) en de tenor Ian Bostridge.
Deze film op het beeldformaat 16:9 en voorzien van sterefonisch geluid, is een Duits-Britse coproductie van Jonathan Fulford uit 2007, en zal nog twee keer door Arte-televisie worden voorgesteld: op vrijdag 17 april en op donderdag 23 april — beide keren om 06:00 uur in de ochtend.

Alexander en Cecilia
De Duitse radiozender WDR 3 volgt diezelfde eerste paasdag in het programma Bühe: Radio met twee Händel-werken: Alexander's Feast en de Ode for St. Cecilia's Day. De uitvoerenden zijn het Collegium Cartusianum onder leiding van Peter Neumann, met medewerking van het Kölner Kammerchor en de sopraan Simone Kermes; de tenor Virgil Hartinger; en de bas Konstantin Wolff.
Händels oratorium Alexander's Feast behoort vandaag de dag nog altijd tot één der meest populaire muziekwerken van deze componist. Het werd op 20 februari 1736 voor het eerst uitgevoerd in Londen voor een auditorium van 1300 mensen; het werd vijf keer herhaald, en het succes is, ook na bijna drie eeuwen nog steeds niet weggeëbd. Onze Händel was overigens niet de allereerste componist die zich over de tekst uit 1697 van de nog altijd tot de klassieken behorende Engelse dichter John Dryden (1631-1700) heeft ontfermd. Deze zelfde John Dryden was eveneens de dichter van de ode met betrekking tot Santa Cecilia.
Drie jaar na de eerder genoemde ode heeft Händel deze ter ere van deze heilige, die tevens de christelijke beschermvrouwe van de muziek was èn is, gecomponeerd. Op 22 november, de naamdag van de heilige in kwestie werd de ode voor het eerst, ook weer in Londen, uitgevoerd. Zij wordt aan het einde van de Alexander-ode even terloops genoemd en daarmee is de link tussen de beide gedichten en eveneens tussen de twee composities gelegd.

____________
Afbeeldingen
1. Georg Friedrich Händel.
2. Sopraan Kate Royal.
3. Tenor Ian Bostridge.

4. De Engelse dichter John Dryden.
5. Santa Cäcilia. Zij leefde van ongeveer 200 tot 230 in Rome. De hier afgebeelde voorstelling werd in de jaren 1599-1600 gerealiseerd door Stefano Maderno (1575-1636) in de kerk van Santa Cecilia in Trastevere.

Geen opmerkingen: