Nu het tijdsbestek dat wij aanduiden met het jaar 2009 toch onder meer de benaming Händel-jaar draagt en we in de stille week leven, die uitmondt in twee Paadagen, is het niet zo verwonderlijk dat de man die op 14 april 250 jaar geleden het tijdelijke voor het eeuwige heeft ingeruild, toch de muziekscène hier en daar domineert.

Eerste paasdag, reeds vroeg in de middag bijt het eerste Duitse televisieprogramma, direct na de Tagesschau, om 13:05 uur het spits af. Dan wordt de documentaire Händel — Der Film vertoond, een muziekportret van deze barokcomponist van de bovenste plank, een plaats die hij met de andere barokmeester van de noten — en die in de passietijd altijd zeer prominent aanwezig is: Papa Bach (1685-1750); in deze periode vooral vanwege de talrijke pogingen tot bevrediging van het verlangen allerwegen: de passie voor passiemuziek.
Fireworks-music en enkele aria's


Deze film op het beeldformaat 16:9 en voorzien van sterefonisch geluid, is een Duits-Britse coproductie van Jonathan Fulford uit 2007, en zal nog twee keer door Arte-televisie worden voorgesteld: op vrijdag 17 april en op donderdag 23 april — beide keren om 06:00 uur in de ochtend.
Alexander en Cecilia
De Duitse radiozender WDR 3 volgt diezelfde eerste paasdag in het programma Bühe: Radio met twee Händel-werken: Alexander's Feast en de Ode for St. Cecilia's Day. De uitvoerenden zijn het Collegium Cartusianum onder leiding van Peter Neumann, met medewerking van het Kölner Kammerchor en de sopraan Simone Kermes; de tenor Virgil Hartinger; en de bas Konstantin Wolff.
Händels oratorium Alexander's Feast behoort vandaag de dag nog altijd tot één der meest

Drie jaar na de eerder genoemde ode heeft Händel deze ter ere van deze heilige, die tevens de christelijke beschermvrouwe van de muziek was èn is, gecomponeerd. Op 22 november, de naamdag van de heilige in kwestie werd de ode voor het eerst, ook weer in Londen, uitgevoerd. Zij wordt aan het einde van de Alexander-ode even terloops genoemd en daarmee is de link tussen de beide gedichten en eveneens tussen de twee composities gelegd.

Afbeeldingen
1. Georg Friedrich Händel.
2. Sopraan Kate Royal.
3. Tenor Ian Bostridge.
4. De Engelse dichter John Dryden.
5. Santa Cäcilia. Zij leefde van ongeveer 200 tot 230 in Rome. De hier afgebeelde voorstelling werd in de jaren 1599-1600 gerealiseerd door Stefano Maderno (1575-1636) in de kerk van Santa Cecilia in Trastevere.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten