donderdag 17 januari 2008

De allereerste operatempel in de Arabische Emiraten zal in Doebai worden gerealiseerd

Amalgaam van twee culturen
Een cultuurweblog met de naam Tempel der Toonkunst mag een nieuw te bouwen Tempel der Toonkunst, ook als die in het nogal verre Doebai moet worden gerealiseerd, als thema niet onbesproken voorbij laten gaan, en toch al helemaal niet als we bedenkten dat het nieuw te bouwen prestigeproject het eerste operagebouw wordt in de Arabische Emiraten. Evenmin is het onbelangrijk dat de cultuurintendant van Doebai — waar alles bruist en suist van ondernemingslust en nieuwe plannen, en waar het aantal bouwputten en snel uit de grond gestampte wolkenkrabbers legio is — van Duitse origine is, en derhalve veel westers geïnspireerde cultuurelementen meebrengt. Die intendant is de 47-jarige Michael Schindhelm, die in de jaren tachtig onder meer heeft gestudeerd in het ook al ver van onze contreien verwijderde Bakoe. Hij is kwantumfysicus, schrijver uit de generatie van de vrijgezellen en hij is op diverse posten reeds theaterintendant geweest. Hij wordt gezien als de ideale 'Grenzgänger' tussen West- en Oost-Europa. Wellicht is hij zo flexibel dat hij er eveneens in zal slagen een flinke aanzet in de richting van een cultureel amalgaam tussen Europa en de Arabische wereld te creëren.

Durch die Nacht mit . . .
In het 'ontmoetingsprogramma' van de Frans-Duitse cultuurzender Arte, wordt tussen 00:00 uur en 01:00 uur in de nacht van donderdag 17 op vrijdag 18 januari een film uit 2007 vertoond van Cordula Kablitz-Post, een coproductie van de Arabische Emiraten en het Zweite Deutsche Fernsehen. Daarin wordt verslag gedaan van een ontmoeting tussen de in Doebai benoemde intendant, en de thans Britse, van oorsprong Iraakse, 57-jarige sterarchitecte Zaha Hadid, die als ster van het deconstructivisme en haar beheersing van de zwaartekracht een geweldige reputatie geniet. Zij ontwerpt dat nieuwe muziekgebouw.
Hoewel de ontmoeting tussen de twee relatief tegengestelde geesten in principe niet datgene is wat men zou verwachten, biedt de film veel inzicht in de opvattingen met betrekking tot het nieuwe bouwen in dit deel van de Arabische wereld en komen tal van andere aspecten aan bod, die tonen in welke — letterlijke en figuurlijke — omgeving de toekomstige tempel voor het muziektheater zal verrijzen en welicht tevens wat er eventueel nodig is om een positieve ontwikkeling in cultureel opzicht te garanderen.
De eerste van drie uitzendingen van deze film is op het boven omschreven tijdstip, en daarna zal Arte twee herhalingen presenteren. De eerste daarvan is in de nacht van zaterdag 19 op zondag 20 januari, te beginnen om 03:50 uur, de tweede herhaling zal worden gerealiseerd op zondag 3 februari om 05:00 uur.

Culturele opening
Dat er in die wereld steeds meer belangstelling is gekomen voor in vroeger tijden als verachtenswaardige decadentie bestempelde westerse cultuur, bewijst ook de aanwezigheid op de voorste rij van een Arabische hoogwaardigheidsbekleder bij de opening van het nieuwe seizoen, in december, van de Milanese Scala (Tristan und Isolde onder Barenboim).
In het door de bezettende machten nauwelijks leefbaar gehouden Bagdad in Irak speelt een symfonieorkest tegen de verdrukking in: niet openbaar aangekondigde concerten laten zien hoe groot de behoefte is aan culturele troost voor zoveel leed.
Medio jaren zeventig, nog ten tijde van de sjah, werd de Friese musicus Jo van Diederen benoemd tot dirigent van het nieuw te vormen, 150 man sterke symfonieorkest van Teheran.
____________
[1] Waarom moet dat fenomeen in het Nederlands en het Duits single(s) heten? Junggeselle(n), respectievelijk vrijgezel(len) zijn zeer respectabele begrippen.
____________
Afbeeldingen
1. Duizendpoot Michael Schindhelm.
2. Winnend ontwerp van Zaha Hadid voor een nieuw centrum voor architectuur in Southwark Street, London.

Geen opmerkingen: