zaterdag 26 januari 2008

Matthijs Vermeulen als Componist van de Week

Vijf maal een half uur
De onvolprezen Nederlandse componist Matthijs Vermeulen — die volgens een mededeling onlangs, van de zijde van de NPS, de vijfde plaats inneemt in de Canon van de Nederlandse klassieke muziek — is des avonds van maandag 28 januari tot en met vrijdag 1 februari de hoofdpersoon in de reeks Componist van de Week van de Vara, uitgezonden via Radio 4. De programma-onderdelen worden kort en helder, door de prachtige stem van Peter Bree, aaneen gepraat. Meer daarover vindt u op de website van Radio 4 onder het programma in kwestie. Een uitgebreid artikel over Matthijs Vermeulen heb ik op 18 november 2007 op de website van het oudste, thans nog bestaande Nederlandse muziektijdschrift, Mens en Melodie geplaatst onder de titel Een Leven als Sisyphus — Matthijs Vermeulen en zijn werk.

1 opmerking:

Ludo Geloen zei

Waw, wat een mooi initiatief. Jaren terug las ik zijn biografie. Het verhaal over het leven van deze componist greep me naar het hart. Ik kijk reeds uit naar deze programma's want hier in Vlaanderen werd zijn muziek bij mijn weten nog nooit gespeeld.